Учени доказаха съществуването на гравитационните вълни

В четвъртък тази седмица ( 11.02.2016 )  ,екип от учени съобщи , че са доказали съществуването на гравитационните вълни. Гравитационните вълни са предсказани за първи път от Алберт Айнщайн преди почти 100 години. Толкова време е отнело на технологията ни да се развие, за да настигне брилянтният му ум и да потвърди неговата теорията. Това е може би най-големият научен пробив във физиката от десетилетия насам. Феноменът представлява леки вълни, които свиват и разширяват пространство-времето около тях. Учените от Лазерната интерферометрична обсерватория (LIGO) са ги открили чрез измерване на това изкривяване, когато една от тези вълни преминала през Земята. Те са засекли гравитационни вълни, идващи от сблъсъка на две черни дупки, които са 30 пъти по-масивни от Слънцето и се намират на разстояние 1.3 милиарда светлинни години от Земята. Колебанията са конвертирани в звукови вълни и учените буквално са чули как двете черни дупки се сливат.

Лазерната интерферометрична обсерватория за гравитационни вълни (LIGO) е проект, обединяващ 15 държави и 900 учени в експеримент за 1 милиард долара, който търси признаци на явлението от 2002 г. насам. Днешното откритие не само доказва най-смелите прогнози на Айнщайн и дава на астрономите нов мощен инструмент за проучване на космоса, но също така оправдава експеримента за 1 милиард долара,  като ни показва, че сме на прав път да разберем как работи Вселената.

Вижте как работи инферометърът в следващото видео:

Филма на  НАСА показва симулация на сливането на две черни дупки и получената емисия гравитационна радиация.